Het Spaanse kledingbedriijf Inditex, vooral bekend van modemerk Zara, behoort samen met het Zweedse Hennes & Maurits tot de meest succesvolle kledingmerken ter wereld.

Het bedrijfsmodel van oprichter en grootaandeelhouder Amancio Ortega is simpel. De kledingtycoon uit de Spaanse kustprovincie Galicië verkoopt vrouwenkleding als een marktkoopman met elke dag een nieuwe aanbieding. Vooral met Zara, goed voor 65 procent van de omzet, heeft dat uitstekend gewerkt.

Afgelopen jaar zette Inditex 13,9 miljard euro om bij een winst van 1,9 miljard euro. Dat komt neer op een netto winstmarge van 14 procent, zo maakt het bedrijf woensdag bekend.

Snelle mode van Zara

Hoe komt Inditex aan dergelijke cijfers? Kledingtycoon Ortega stelt dat wie de meest gewilde jurkjes van het moment verkoopt, net iets hogere prijzen kan rekenen. Modellen die uit beginnen uit te raken, moet je onverbiddelijk afprijzen.

De Galicische ondernemer heeft hier logisitiek op ingespeeld door zijn belangrijkste productiecentra in Spanje, Portugal en Marokko te plaatsen. In de eigen, Europese winkels houdt Inditex voortdurend de vinger aan de pols door te registeren wat goed verkoopt. Het bedrijf kan met ultrakorte levertijden feilloos inspelen op de mode van de dag.

Andere kledingmerken die hun producten in China en andere Aziatische landen laten produceren, lopen vanwege de verschepingstijden van doorgaans zes weken tot twee maanden vaak net achter de laatste trend aan. Ortega kan de
Europese productiekosten van Inditex ruimschoots goed maken met optimale 'dagprijzen' van hippe kleiding in de winkels, en heeft veel minder last van onverkochte voorraad.

Toch staat Inditex voor twee grote, nieuwe uitdagingen, schetst weekblad The Economist vrijdag in een reportage. Het verkoopmodel van Zara is perfect toegesneden op de Europese markt - goed voor zeventig procent van de omzet - maar moet zich daarbuiten nog bewijzen. Daarnaast zit ook de concurrentie niet stil en worden delen van de succesformule van Inditex gekopieerd.

Aanlevering China

Wat betreft de internationale expansie kampt Zara in de VS met het probleem dat de Spaanse strakke snits in de grootste Amerikaanse steden wel aftrek vinden, maar dat de Amerikaanse smaak in brede zin gericht is op wat ruimer zittende kleding.

Aan de andere kant van de aardbol, in China, passen jonge zakenvrouwen zonder moeite in de outfits van Zara. Enige kwestie is dat de felle, Spaanse kleurstelling wat meer aangepast moet worden aan de voorkeur van Chinese vrouwen voor pasteltinten.

Grootste hobbel in China is echter dat Inditex het eigen logistieke model nog niet heeft overgebracht naar het oosten. Afgelopen jaar opende Inditex weliswaar 156 nieuwe winkels in China - wereldwijd heeft het bedrijf 5.527 - maar de aanlevering vindt veelal vanuit Europa plaats. Daarmee is Zara in China relatief duur vergeleken met lokale concurrenten. Het moet Chinese vrouwen ervan overtuigen dat het merk sterk genoeg is om iets extra's voor te betalen.

De grote baas Ortega deed afgelopen jaar een stap terug door de dagelijkse leiding van Inditex over te dragen aan zijn zelf gekozen opvolger, Pablo Isla. Die lanceerde eerder een succesvol, wereldwijd platform voor de online verkoop, en moet nu bekijken hoe Inditex een sterke, eigen productie- en verkoopketen kan opbouwen in China.

Copycats

Daarnaast zit ook de concurrentie op de relatief traag groeiende Europese markt niet stil. Zo heeft C&A een voormalige Inditex-directeur weggekocht om te leren van de geheimen van de Spaanse firma. "Mijn belangrijkste taak bij C&A is om de obsessieve aandacht van Inditex voor zijn producten en winkels na te bootsen" geeft C&A-manager José Luis Pavia Cervera aan tegenover The Economist. Succes doet volgen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl